Tyttö lukee kirjaa.
Jukka Salminen

 

Lukemisen innostaminen ja lukutaidon kehittymisen tukeminen yläkoulussa

Tämä yläkoulun äidinkielen opettajille suunnattu lähikoulutuspäivä on osa Tampereen ympäryskuntien inkluusion kehittämistä tukevan yhteistoiminnan jatkohanketta.

Yksiosainen koulutus

Hankekunnat nimeävät osallistujat.

Koulutuksen sisällöt

Koulutuksessa käydään läpi, miten lukutaito kehittyy elämänkaaressa, mitä tekijöitä taidon taustalla on ja millaisia poikkeavuuksia kehityksessä voi ilmetä eri ikävaiheissa, keskittyen erityisesti nuoruuteen. Koulutuksessa käsitellään myös sitä, miten vaikeus voi ilmetä koulunkäynnissä ja opiskelussa sekä sitä, miten vaikeus voidaan huomioida ja lukutaitoa tukea oppiaineen sisällä. Lisäksi mietitään, miten innostaa oppilaita lukemaan ja miten liittää kirjallisuus ja lukeminen luontevasti osaksi erilaisia sisältöjä ja oppiaineita. Lisäksi keskustelemme ja työstämme pienryhmissä konkreettisen suunnitelman lukuilon lisäämiseksi ja mietimme yhdessä, miten lukeminen voidaan tehdä näkyväksi koulun arjessa.

Kouluttajat 

YTM, KM Suvi Ylönen on toiminut vuosina 2018–2020 Tartu tarinaan -hankkeen vetäjänä ja kehittänyt varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen Lukuboksi-toimintamallia, jossa keskeistä on toiminnallinen lukeminen ja lukuilo. Ylönen kouluttaa lukuilon ja toiminnallisen lukemisen teemoista. Ylönen on ollut projektitutkijana myös Jyväskylän ja Turun yliopistojen Loikka-hankkeessa.

KM, EO Maria Niskakoski on lukion erityisopetuksen lehtori, joka on toiminut myös vastaavana tutkijana Niilo Mäki Instituutin DigiLukiseula -hankkeessa. Hankkeessa on kehitetty digitaalisia luku- ja kirjoitustaidon arviointivälineitä yläkouluun sekä nuorille ja aikuisille. Niilo Mäki Instituutin Lastentutkimusklinikalla Niskakoski on toiminut lasten ja nuorten toiminnanohjaukseen ja luetun ymmärtämisen taitojen tukemiseen keskittyvän ryhmäkuntoutuksen vetäjänä työparinsa kanssa. Aiemmin Niskakoski on työskennellyt erityisopettajana sekä perusasteella että aikuislukiossa. Jyväskylän yliopistossa Niskakoski on toiminut yliopistonopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa ja projektitutkijana Suomen Akatemian Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus –hankkeessa. Koulutuksissaan hän keskittyy erityisesti nuorten ja aikuisten lukivaikeuksien tunnistamisen tapoihin ja lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tukemisen periaatteisiin sekä oppimisen tuen järjestämisen periaatteisiin yläkoulussa ja toisella asteella.

Materiaalit

Koulutuksen materiaalit näkyvät osallistujille tällä sivulla muutama päivä koulutuksen jälkeen heidän ollessa kirjautuneena Eeventtiin.

Lisätietoja

Koulutukseen onnistuneesti ilmoittautuneille lähetetään vahvistusviesti. Vahvistusviestit saattavat päätyä roskapostin joukkoon, joten tarkistathan myös roskapostikansion.

Koulutuksessa tarjotaan aamukahvi/-tee ja pieni suolainen sekä iltapäiväkahvi/-tee. Lounas on omakustanteinen.

Koulutuksen jälkeen osallistujat saavat sähköpostiinsa palautelinkin. Annathan palautetta aina käytyäsi koulutuksessa, jotta voimme kehittää toimintaamme.

Voit kysyä koulutukseen liittyvistä asioista Osakkeen koordinaattorilta Susanna Kettuselta ([email protected], p. 040 511 72 30).


Hintatiedot

Tampereen ympäryskuntien inkluusion kehittämistä tukevan yhteistoiminnan jatkohanke on valtionavustushanke, jossa ovat mukana Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Valkeakoski, Vesilahti ja Ylöjärvi. Hankkeen kustannuksista ja omavastuuosuuksista on sovittu erillisellä sopimuksella. Hankkeeseen osallistuvat kunnat voivat nimetä hankkeen koulutuksiin erikseen sovitun määrän henkilöitä ilman erillistä maksua. Kunnat saavat myös laskuttaa koulutuksesta aiheutuvat sijaiskulut hankkeelta.