Nauravat lapset keinumassa
Kuva:Visit Tampere

 

Merkityksellistä matematiikkaa - Ymmärrystä lukuihin Solmu-matikalla!

Koulutuksessa opit, mitä tarkoittaa joustava lukukäsite, mitä hyötyä siitä on ja miten sitä voi tukea esimerkiksi luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyönä.

Yksiosainen koulutus

Koulutus on suunnattu esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville.

Tutkimusten pohjalta tiedämme, että osaaminen matematiikassa eriytyy jo esi- ja alkuopetusvuosina. Miksi osa oppilaistamme jumiutuu laskemaan alkeellisella luettelemalla laskemisen laskustrategialla? Miksi luetteleminen ei matematiikassa riitä? Miten auttaa suurempaa joukkoa oppilaitamme löytämään systemaattisuutta ja selkeyttä, jota matematiikassa on – ja pääsemään myös luettelemisesta eteenpäin?

Koulutuspalautteita: ”Todella konkreettinen ja käytännönläheinen koulutuspäivä!” ”Lukumääräpalat ovat huippujuttu, käyttöön!” ”Kouluttajat idearikkaita ja innostavia, esimerkit oikeasta elämästä mahtavia!” ”Vaikutuin siitä, miten suuri apu lapsille Lukumääräpalat voisivat olla!” ”Innostava koulutus, tuli paljon ideoita, käytännön vinkkejä ja hyvin teoriapohjaan sidottuna!” ”Aivan mahtava koulutus, konkreettinen ja antoi oikeasti eväitä tuleviin matikantunteihin, innostavat kouluttajat, kiitos!”

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu erityisesti alakoulujen laaja-alaisille erityisopettajille ja 1.-2. luokkien luokanopettajille. Parhaimmassa tapauksessa samasta koulusta ilmoittautuu lo+eo-työpari.

Sisältö

Syvennät ymmärrystäsi matemaattisen ajattelun rakentumisesta ja sen haasteista:

Vahva lukukäsite on perusta matematiikan hyvälle osaamiselle, mutta mitä vahva lukukäsite oikein tarkoittaa? Entä millainen on heikko lukukäsite? Millainen käsitys luvuista oppilaalla pitäisi olla, jotta se rakentaisi perustaan matematiikan oppimiselle jatkossa?

Saat mukaasi uusia työkaluja ja vinkkejä matematiikan merkitykselliseen opettamiseen:

Opit visualisoimaan lukumäärät lukukuvioiksi (. : :. :: ::. ::: jne.) ja hyödyntämään niitä opetuksessasi numeromerkkien (0-9) rinnalla! Tiedät, miten saat oppilaasi selittämään, näyttämään ja perustelemaan ratkaisujaan – ja tiedostat, miksi juuri se on tärkeää. Osaat antaa oppimisen aikaista palautetta. Se auttaa oppilaitasi tiedostumaan ajattelustaan ja siitä, että heillä on laskemiseen erilaisia vaihtoehtoja

Saat ripakopallisen iloa ja intoa matematiikan opettamisen käytänteisiin!

Koulutus sisältää käytännön opastuksen Lukumääräpalojen käyttöön.

Kouluttajat

Maarit Laitinen, KM, luokanopettaja, Lukumääräpalojen kehittäjä Maarit sai opetettavakseen ylempien luokkien luettelemiseen jumittuneita oppilaita ja alkoi miettiä, miten voisi muuttaa epäonnistumisen kehälle joutuneiden oppilaiden kokemuksen matikasta. Voisiko olla toista, oppilaalle mielekästä tapaa oppia laskemaan ja ymmärtämään lukuja ja laskutoimituksia kuin luettelemisen riittävä toistaminen? Näin syntyivät Lukumääräpalat. Maarit on vuosien ajan opettanut matematiikkaa tuen tarpeisille oppilaille ja S-2 oppilaille ja toiminut kouluttajana erilaisissa matematiikan opetuksen kehittämishankkeissa ja -projekteissa (mm. Tampereen kaupungin Solmu-projekti 2011-2012 ja valtakunnalliset Luma-Suomi- kehittämisohjelma 2014-2019 ja Joustavaan matematiikkaan-projekti 2019-2024)

Saija Kantanen, KM, erityisopettaja Saija on Seinäjoella toimiva koordinoiva erityisopettaja, joka on käynyt paljon erilaisia matematiikan oppimiseen ja oppimisen haasteisiin liittyviä koulutuksia. Vasta Lukumääräpaloilla Saija koki voivansa opettaa tavalla, joka tuki oppilaiden ajattelua ja auttoi heitä löytämään matematiikasta sen systemaattisuus ja selkeys. Kokemustensa innoittamana Saija on päässyt kehittämään koulullaan toimintamallia, jossa Lukumääräpalat tuodaan kaikkien alkuopetuksen oppilaiden saataville, eivätkä jää pelkästään tuen materiaaliksi erityisopetukseen. Saija on todennut, että Lukumääräpalojen ansiosta myöhempi matematiikan erityisopetuksen tarve on vähentynyt.

Lisätietoja

Koulutukseen onnistuneesti Ilmoittautuneille lähetetään vahvistusviesti. Vahvistusviestit saattavat päätyä roskapostin joukkoon, joten tarkistathan myös roskapostikansion.

Koulutuspäivänä tarjotaan aamukahvi/ -tee ja pieni suolainen. Lounas on omakustanteinen.

Koulutuksen jälkeen osallistujat saavat sähköpostiinsa palautelinkin. Annathan palautetta aina käytyäsi koulutuksessa, jotta voimme kehittää toimintaamme!



Suoritustapa

Lähikoulutus


Materiaalit

Koulutuksen materiaalit löydät jälkikäteen Eeventistä tältä sivulta. Koulutusmateriaali näkyy koulutukseen ilmoittautuneille, kun järjestelmään on kirjauduttu sisään. Käythän siis itsenäisesti ottamassa materiaalin talteen.


Hintatiedot

Osake-palvelua ohjaavien ja rahoittavien kuntien (Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi) kasvatus- ja opetusalan henkilöstö voi osallistua koulutuksiin kuntien maksamalla vuosimaksulla rajattomasti. Osake ei maksa osallistujien sijais- tai matkakuluja, ellei asiasta toisin mainita.

Muiden Pirkanmaan kuntien sekä pirkanmaalaisten yksityisten varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjien henkilöstö voi myös osallistua koulutukseen. Tällöin organisaatioita laskutetaan jälkikäteen 100€/hlö/ktp. (1 ktp. = 1 henkilön 6h koulutuspäivä). Olethan tarvittaessa yhteydessä Osakkeen Palvelupäällikkö Katariina Ratiaan (katariina.ratia (at) tampere.fi).