Lapset pelaavat ristinollaa maassa olevalla ruudukolla
Kuva: Visit Tampere, Laura Vanzo

 

Pikkumatikka mukana varhaiskasvatuksen arjessa

Koulutus tarjoaa tietoa siitä, miten matemaattista ajattelua voidaan tukea varhaiskasvatuksessa.

Yksiosainen koulutus

Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle.

Tule mukaan koulutukseen, joka avaa oven matemaattisen ajattelun tukemiseen varhaiskasvatuksessa!

Tutkimukset osoittavat, että varhaiset matemaattiset taidot ovat keskeinen ennustaja koulumenestykselle ja lukutaidon kehittymiselle. Lasten väliset erot matemaattisissa taidoissa näkyvät jo ensimmäisellä luokalla. Tämä kaikki vahvistaa, kuinka merkittävässä roolissa varhaiskasvatuksen pedagogiset ratkaisut ovat lasten yhdenvertaisuuden tukemisessa.

.

Koulutuksen aikana:

- perehdyt käytännönläheisesti siihen, miten matemaattista ajattelua voidaan tukea arjen tilanteissa,

- tutustut siihen, miten varhaiskasvatuksen ympäristöä voidaan hyödyntää lapsen matemaattisen ajattelun kehittämisessä,

- saat konkreettisia työkaluja ja vinkkejä, jotka auttavat sinua rikastuttamaan oppimisympäristöä ja vahvistamaan lasten matemaattisia taitoja leikin ja oivallusten kautta.

.

Koulutuspäivän sisältö:

9.30–11.00 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja matemaattinen ajattelu – miten lapsen matemaattisen ajattelun taitoja voi tukea havainnollisen ja leikinomaisen toiminnan kautta.

- ympäristön hyödyntäminen matemaattisten taitojen harjoittelussa

- arjen tilanteet

- lasten havaintoihin ja aloitteisiin tarttuminen ja yhteinen pohdinta

11.00–11.30 Tauko

11.30–13.00 Monikielisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen

- kulttuurisesti ja kielellisesti vastuullinen pedagogiikka

- lasten vahvuudet tiedostava toiminta

- lasten osallisuus ja pätevyyden tunne

- päiväkodin ja perheiden välinen yhteistyö

13.00–13.15 Tauko

13.15–14.45 Matematiikkapuheeseen kannustavan yhteisön luominen

- matematiikka osana leikkiä ja tarinoita

- matemaattisen kielen ja sanaston kehittymisen tukeminen kielitietoisin menetelmin.

.

Kouluttajina toimivat Turun yliopistolla väitöskirjatutkijana toimiva varhaiskasvatuksen opettaja Katri Luomaniemi ja Turun yliopiston opettajakoulutuslaitoksella projektitutkijana toimiva Sanni Kankaanpää.

Katri ja Sanni ovat osallistuneet seuraavan julkaisun tuottamiseen: Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen – Temaattinen synteesi 2023. Katri on ollut mukana tuottamassa The Effects of a SFON-Based Early Numeracy Program on Multilingual Children's Early Numeracy and Oral Language Skills (2021) -julkaisua ja Sanni Joustava matemaattinen ajattelu kuuluu kaikille (2023) -artikkelia.

Lisätietoja

Koulutukseen onnistuneesti Ilmoittautuneille lähetetään vahvistusviesti. Vahvistusviestit saattavat päätyä roskapostin joukkoon, joten tarkistathan myös roskapostikansion.

Koulutuksen jälkeen osallistujat saavat sähköpostiinsa palautelinkin. Annathan palautetta aina käytyäsi koulutuksessa, jotta voimme kehittää toimintaamme!

Voit kysyä koulutukseen liittyvistä asioista Osakkeen palvelupäällikkö Katariina Ratialta (katariina.ratia(at)tampere.fi / p. 044 431 4213).


Suoritustapa

Verkkokoulutus, johon sisältyy lyhyt koulutukseen virittävä ennakkotehtävä.


Materiaalit

Löydät koulutusmateriaalit tältä sivulta, kun olet osallistunut koulutukseen ja olet kirjautunut järjestelmään.


Hintatiedot

Osake-palvelua ohjaavien ja rahoittavien kuntien (Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi) kasvatus- ja opetusalan henkilöstö voi osallistua koulutuksiin kuntien maksamalla vuosimaksulla rajattomasti. Osake ei maksa osallistujien sijais- tai matkakuluja, ellei asiasta toisin mainita.

Muiden Pirkanmaan kuntien sekä pirkanmaalaisten yksityisten varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjien henkilöstö voi myös osallistua koulutukseen. Tällöin organisaatioita laskutetaan jälkikäteen 100€/hlö/ktp. (1 ktp. = 1 henkilön 6h koulutuspäivä). Olethan tarvittaessa yhteydessä Osakkeen palvelupäällikkö Katariina Ratiaan katariina.ratia(at)tampere.fi / p. 044 431 4213.