
Opetussuunnitelma haastaa meidät opetusmenetelmien ja toimintamallien uudistamiseen. Yksintoimimisen sijasta monet opettajat ovat tarttuneet tähän haasteeseen erilaisin yhteisopettajuuden keinoin. Yhteisopettajuutta ja samanaikaisopettajuutta suunnitteleville tai aloitteleville työpareille ja –tiimeille suunnatussa koulutuspäivässä saadaan tietoa yhteisopettajuuden edellytyksistä, yhteisopetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Päivän sisältöjä ovat:
- erilaiset painopisteet: eriyttävä opetus,
- pedagogiikan uudistaminen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamistavat
- hyviksi koettuja käytännön yhteisopettajuuden ja toimivan pedagogiikan malleja ala- ja yläkouluun erityisopettaja/opettaja-opettaja ja koulunkäynninohjaaja –parien ja/tai tiimien yhteistyö
- oman työparin tai tiimin kanssa omien yhteisopettajuuden toimintamallien työstäminen
Kouluttajana toimii KM, eo, ohjaava opettaja, työnohjaaja ja tohtorikoulutettava Sirpa Oja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista
Yhteisopettajuutta ja samanaikaisopettajuutta suunnitteleville tai aloitteleville työpareille ja –tiimeille suunnatussa koulutuspäivässä saadaan tietoa yhteisopettajuuden edellytyksistä, yhteisopetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Päivän sisällöt ja ohjelma ovat:
klo 8.30 Aamukahvit
klo 9.00 Mikä ja miksi yhteisopettajuutta?
Yhteisopettajuuden käsite, toimintamallit ja pedagogiikka
klo 10.00 Tauko
Klo 10.15 Hyviksi koettuja käytännön yhteisopettajuuden ja toimivan pedagogiikan malleja ala-
ja yläkouluun
klo 11.30 Lounas (omakustanteinen)
Klo 12.30 Erityisopettaja/ opettaja-opettaja ja koulunkäynninohjaaja –parien ja/tiimien yhteistyö
klo 14.00 Kahvi / tee
Klo 14.15 Oman työparin tai tiimin toimintamallin ja yhteistyön kehittäminen pienryhmissä
Yhteenveto
Klo 15.30 Koulutus päättyy
Työskentelymuotoine kouluttajan alustukset ja työpari-/pienryhmätyöskentelyä
- Yhteisopettajuus lo ja ao Tampere 2017.pdf